ریزش مو چیست؟ | بررسی دلایل، علائم و راه های درمان ریزش موی زنان و مردان | مرکز کراتینه مروارید

مرکز کراتینه مروارید – ریزش مو یکی از مشکلات عدیده‌ای است که هم آقایان و هم خانم ها در سنین مختلف و در شرایط محیطی و مسایل ارثی و زمینه ای گوناگون، ممکن است دچار آن شوند و بعضا ذهن بسیاری از افراد در این مورد درگیر خواهد شد. ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد؛ بعضی از این مشکلات راه حل درمانی دارند و برخی دیگر نیز ممکن است درمان پذیر نباشند و یا درمان کامل و ریشه ای برای آن وجود نداشته نباشد. در پستی که امروز برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است، در مورد علائم ریزش مو، مهم ترین علت های ریزش مو هم در خانم ها و هم در میان آقایان، بررسی ریزش مو در طب سنتی و راهکارهای موثر در درمان ریزش مو صحبت خواهیم کرد.

دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir
دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir
دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir

ریزش مو چیست؟!

ریزش مو می تواند یک تجربه ناامید کننده و در عین ناباوری برای برخی افراد شرم آور باشد و اگر به دنبال راه حل هستید قطعاً ما شما را در این مورد تنها نخواهیم گذاشت. شاید در مورد انواع روشهای طبیعی تحریک رشد مو شنیده باشید. برخی از اینها ممکن است موثر باشند، به خصوص اگر کمبود مواد مغذی و املاح و ویتامین ها و … داشته باشید؛ بنابراین می توانید با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب به مبارزه با ریزش مو بروید. با این حال، اگر تغییر نوع تغذیه کارساز نباشد، ممکن است علت ریزش موی شما ریشه در  ژنتیک داشته باشد. ریزش موی ژنتیکی معمولاً از الگوی خاصی پیروی می کند، مانند شروع از شقیقه یا پیشانی و حرکت به عقب.

شما معمولاً نمی توانید ریزش موی ژنتیکی را در خانه درمان کنید، اما خوشبختانه هنوز گزینه هایی دارید! برای صحبت در مورد گزینه های پزشکی برای رشد مجدد موهای خود به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

ریزش مو (آلوپسی) ممکن است روی پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد، می تواند موقت یا دائمی باشد. هممچنین امکان دارد که نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از پیری باشد. هرکسی می تواند موی سر خود را از دست بدهد ، اما این مورد در مردان بیشتر است.

برخی از افراد ترجیح می دهند ریزش موهایشان بدون درمان و پنهان شود. سایرین ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند و یا مو کاشت کنند و پروتز زا انتخاب کنند و هنوز هم دیگران برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو و یا بازگرداندن رشد ، یکی از روش های درمانی موجود را انتخاب می کنند.

علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان

علائم اولیه ریزش و از دست دادن مو

  1. برای خانم ها اولین علامت قابل توجه، ریزش مو در یک بخش وسیعی از سر و یا کم پشت شدن آن است.
  2. لکه طاسی که به آرامی رشد می کند
  3. دور شدن خط مو که با گذشت هر سال بیشتر به چشم می آید

میلیون ها نفر این علائم ریزش مو را دارند که به تدریج ظاهر می شوند. این علائم می توانند ظریف باشند ، بنابراین ممکن است ماهها یا سالها قبل از اینکه متوجه شوید ریزش داشته باشید. در حالی که بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو می شوند ، به یک یا چند مورد از این علائم رایج مبتلا می شوند.

در حالی که ریزش مو اغلب به تدریج اتفاق می افتد ، می توان موارد زیر را مشاهده کرد:

یک تکه یا نوار طاس در عرض 1 یا 2 روز ظاهر می شود

هنگامی که موهای خود را شانه می کنید، توده های مو از بین می روند

تمام (یا بیشتر) موهای سر شما می ریزد

ریزش مو می تواند در مکان دیگری ، به غیر از پوست سر شما ، ایجاد شود

در حالی که ریزش مو معمولاً روی پوست سر تأثیر می گذارد ، برخی از شرایط باعث ریزش مو در سایر مناطق بدن می شود. آلوپسی آره آتا بیماری است که می تواند باعث ریزش مو در هر نقطه از بدن که مو رشد می کند ، شود. افرادی که آلوپسی آره آتا دارند اغلب در پوست سر خود ریزش دارند ، اما همچنین می توانند بخشی (یا تمام) موهای خود در ابرو، مژه ها، ریش و موهای بینی را از دست بدهند

علائم و نشانه های دیگر ریزش مو در خانم ها و آقایان

در حالی که موهای کم معمولاً تنها علامت ریزش مو هستند، در برخی افراد علائم و نشانه های دیگری ایجاد می شود. ممکن است ریزش مو به همراه داشته باشید:

  • سوزش قبل از ریزش ناگهانی مو
  • خارش ، سوزش و حساسیت شدید در جایی که ریزش مو دارید که در صورت بروز این موارد ، ممکن است به عفونت مبتلا شوید.
  • تکه های پوستی پوسته پوسته ، اغلب همراه با زخم یا تاول هایی که چرک باز می شوند و بیرون می ریزند – این اغلب به این معنی است که شما در پوست سر خود عفونت قارچی دارید.
  • قرمزی ، تورم و زخم هایی که ممکن است دچار خارش و نشت چرک شوند – بیماری به نام فولیکولیت دکالوانس می تواند باعث این امر شود.
  • لکه های پوسته پوسته پوستی پسوریازیس بر روی پوست سر شما – بیشتر افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند ، مدتی آن را روی پوست سر خود می بینند و این باعث ریزش موقت مو می شود.

شایعترین نشانه‌ها و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان عبارتند از:

  • موها هنگام کشیده شدن یا شانه زدن به راحتی کنده می شوند.
  • هنگام حمام کردن و شستشوی موی سر متوجه جمع شدن تعدادی زیادی تار مو در دهانه چاه حمام خواهید شد.
  • تعداد زیادی تار مو هنگام شانه زدن و یا بستن مو، می ریزد.
  • تارهای موی بسیار زیادی هنگام خواب شب بر روی بالشتتان می ریزد.

برای درمان ریزش مو چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر از ریزش مداوم موی خود یا فرزندتان ناراحت هستید و می خواهید درمان خود را دنبال کنید به پزشک مراجعه کنید. برای زنانی که دچار خط موی در حال دور شدن (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) می شوند ، برای جلوگیری از طاسی قابل توجه دائمی ، با پزشک خود در مورد درمان زودهنگام صحبت کنید.

همچنین اگر هنگام شانه زدن یا شستن موهای خود یا فرزندتان متوجه ریزش موی ناگهانی یا تکه تکه یا بیش از حد معمول ریزش مو شد ، با پزشک خود صحبت کنید. ریزش ناگهانی مو می تواند یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد که نیاز به درمان دارد.

دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir

دلایل و علت های ریزش مو

به طور معمول هر فرد نرمال روزانه بین 60 تا 120 تار مو را از دست می دهد اما اصلا جای نگرانی نیست، چرا که مکانیزم بدن انسان به گونه ای است که همه ی این ریزش ها را جبران می کند اما وقتی که سیستم طبیعی بدن نتواند تار موهای از دست داده را جبران کند باید به درمان فکر کرد.

ریزش مو معمولاً به یک یا چند عامل زیر مربوط می شود:

سابقه خانوادگی (وراثت یا ژنتیک)

 شایع ترین علت ریزش مو ، بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این وضعیت آلوپسی آندروژنیک ، طاسی با مدل مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می شود. این حالت معمولاً به تدریج و در الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد – یک خط مو و لکه های طاس در مردان و موهای کم پشت در امتداد تاج پوست سر در زنان.

تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی

 شرایط مختلف می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقتی شود ، از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، افسردگی ، زایمان ، یائسگی و مشکلات تیروئیدی. شرایط پزشکی شامل آلوپسی آره آتا است که مربوط به سیستم ایمنی بدن است و باعث ریزش موهای کوچک ، عفونت های پوست سر مانند کرم حلقه و اختلال در کشیدن مو به نام تریکوتیلومانیا می شود.

داروها و مکمل ها ریزش مو می تواند عارضه جانبی داروهای خاص مانند داروهای مورد استفاده در سرطان ، آرتروز ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون باشد.

پرتودرمانی به سر. ممکن است مو مانند گذشته رشد نکند.

یک اتفاق بسیار استرس زا. بسیاری از افراد چند ماه پس از شوک جسمی یا عاطفی ، کم پشتی مو را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

روش های جلوگیری و درمان ریز مو

الف) استفاده از منابع تغذیه ای و رژیم غذایی مناسب

1

رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنید تا خطر ابتلا به آلوپسی را کاهش دهید. سبزیجات خام و گیاهان تازه موجود در این رژیم غذایی می توانند از شروع آلوپسی جلوگیری کنند. سعی کنید به یک رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از سبزیجات و گیاهان روی بیاورید تا ببینید آیا این امر به درمان ریزش مو کمک می کند یا خیر.

رژیم غذایی مدیترانه ای همچنین شامل پروتئین های بدون چربی ، ماهی ، روغن های سالم و میوه ها در حالی که غذاهای چرب و فرآوری شده را قطع می کند.

2

حداقل 1200 تا 1500 کالری در روز بخورید. حتی اگر مواد مغذی مناسبی دریافت کنید ، اگر هر روز کالری کافی مصرف نکنید ، ممکن است رشد مو متوقف شود. اگر رژیم محدودی را دنبال می کنید و موهای شما شروع به کم پشت شدن می کند ، دلیل این امر می تواند باشد.

3

از رژیم منظم خود ویتامین های زیادی دریافت کنید. ویتامین A ، B ، D و E همه به رشد موهای شما کمک می کنند و کمبودهای آن می تواند باعث ریزش مو شود.  برخی از بهترین منابع ویتامین شامل مرکبات، فلفل، سبزیجات سبز برگ، لبنیات، تخم مرغ و غلات کامل است. شما همچنین می توانید ویتامین B و D را از ماهی و گوشت دریافت کنید.

4

از موهای خود با سلنیوم محافظت کنید. سلنیوم ماده مغذی دیگری است که به محافظت از مو کمک می کند و می تواند از ریزش آن جلوگیری کند. سعی کنید تمام آنچه را که می توانید از رژیم غذایی طبیعی خود دریافت کنید. سلنیوم را می توانید از گوشت ، آجیل و سبزیجات دریافت کنید.

5

غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. رابطه دقیق بین رشد آهن و رشد مو کاملاً مشخص نیست. با این حال ، بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو هستند نیز کمبود آهن دارند. گوشت قرمز و مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، سبزیجات سبز برگ و آجیل منابع مهم جذب آهن هستند.

6

روی به اندازه کافی دریافت کنید. کمبود روی همچنین می تواند باعث آلوپسی شود، بنابراین مطمئن شوید که از رژیم غذایی منظم خود به اندازه کافی دریافت می کنید. می توانید از غذاهای دریایی و صدف ، گوشت قرمز ، لوبیا ، آجیل و غلات غنی شده دریافت کنید.

دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir

ب) استفاده از گیاهان و مکمل ها

مکمل های زیادی در بازار وجود دارند که ادعا می کنند از ریزش مو جلوگیری می کنند ، بنابراین شما احتمالاً فکر می کنید که کدام یک از آنها واقعاً موثر هستند. ممکن است چند محصول به شما کمک کنند، بنابراین می توانید آنها را خودتان امتحان کنید به شرط آنکه ابتدا از پزشک و یا مشاوران پوست و مو سوال کنید.

1

اگر از رژیم غذایی منظم خود کافی نیستید ، مکمل های ویتامین مصرف کنید. در حالی که اکثر افراد به اندازه کافی ویتامین از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، اما همه این افراد را دریافت نمی کنند. اگر کمبود ویتامین A ، B ، D یا E دارید و از رژیم خود به اندازه کافی دریافت نمی کنید ، مکمل ها ممکن است به تقویت موهای شما کمک کنند.

2

با مکمل بیوتین با آلوپسی مبارزه کنید. بیوتین یک ویتامین B است که از رشد ناخن و مو پشتیبانی می کند. این ماده رایج در داروهای طبیعی برای ریزش مو است و ممکن است به مبارزه با آلوپسی کمک کند.  همچنین می توانید بیوتین را به طور طبیعی از غذاهایی که دارای ویتامین B زیادی هستند مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ، آجیل، دانه ها و سبزیجات دریافت کنید.

3

از عصاره جینسینگ استفاده کنید و ببینید آیا این کار مفید است. برخی مطالعات نشان می دهد که جینسینگ می تواند رشد مو در موش و سایر حیوانات را تحریک کند. آزمایش جینسینگ بی خطر است، بنابراین می توانید ببینید که آیا برای شما مفید است یا خیر.

4

روغنهای اساسی را در پوست سر خود ماساژ دهید. یک مطالعه نشان داد که آویشن، رزماری، اسطوخودوس و چوب درخت سرو در ماساژ روزانه در پوست سر می تواند به بهبود آلوپسی کمک کند. فراموش نکنید که برای جلوگیری از تحریک، روغن را با روغن حامل مانند جوجوبا یا زیتون مخلوط کنید.

ماساژ منظم پوست سر برای حدود 4 دقیقه در روز ، حتی بدون روغنهای اساسی نیز می تواند به تحریک رشد مو کمک کند.

5

از درمان های خانگی تایید نشده روی موهای خود استفاده نکنید. اگر در اینترنت جستجو کنید، احتمالاً با انواع درمان های خانگی برای رشد مو مانند آب پیاز یا روغن نارگیل مواجه خواهید شد. متأسفانه، هیچ مدرکی در مورد تأثیر این روش های درمانی وجود ندارد و حتی ممکن است برخی از آنها به پوست سر شما آسیب بیشتری وارد کنند.

دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir

ج)  سبک زندگی و مراقبت از مو

تغذیه تنها راه حمایت از موهای شما نیست. نحوه مراقبت روزانه از موهای شما نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. ممکن است عادت ها یا روش های یک ظاهر طراحی شده داشته باشید که در واقع به موهای شما آسیب می رساند و ریزش مو را بدتر می کند. برای جلوگیری از مشکلات بعدی این نکات را دنبال کنید.

1

موهای خود را با محصولات ملایم بشویید و نرم کنید. استفاده از محصولات خشن در موهای شما می تواند ریزش مو را بدتر کند. همیشه از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که رطوبت موهای شما را از بین نبرد و در پایان با نرم کننده مرطوب کننده از موهای خود محافظت کنید.

همچنین هنگام شستن موهای خود را به آرامی مالش دهید. کشیدن روی آن می تواند فشار بیشتری به ریشه های شما وارد کند.

2

از مدل موی شل، بله دقیقا، مدل موی شل استفاده کنید که موهای شما را زیاد نمی کشد. شاید فکر کنید مدل موهای شما ارتباطی با ریزش مو ندارد اما تأثیر آن بیشتر از تصور شماست. یک نوع خاص ریزش مو ، آلوپسی کششی ، می تواند به طور خاص از مدل های موی تنگ که رشته ها را می شکند ، ناشی شود. با پوشیدن موهای پایین یا حالت گشاد و ریشه دار ، از این امر جلوگیری کنید.

3

از استفاده مواد شیمیایی یا گرمای زیاد روی موهای خود خودداری کنید. داروها و سایر روش های شیمیایی می تواند به موهای شما آسیب برساند ، همچنین گرمای زیاد ناشی از سشوار زدن یا پیچش یا حلقه زدن. برای جلوگیری از بدتر شدن ریزش مو تا حد امکان از این روش های درمانی خودداری کنید.

4

برای محافظت از موهایتان سیگار را ترک کنید. بین سیگار کشیدن و ریزش مو ارتباط مستقیمی وجود دارد. اگر سیگار می کشید، بهتر است هرچه زودتر آن را ترک کنید. اگر چنین نکردید ، پس به هیچ وجه شروع نکنید.

دلایل و درمان و علائم ریزش مو در خانم ها و آقایان و بانوان و خانم ها - مرکز کراتینه مروارید - keratin-morvarid.ir

د) درمان دارویی و مراجعه به پزشک

به طور قطع برخی اقدامات طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو می توانید انجام دهید. اگر در رژیم غذایی یا مراقبت از مو مشکلی دارید ، این تغییرات می تواند به شما کمک کند. با این حال ، اگر ریزش موی شما به روشی مشخص پیش رود ، احتمالاً روش های درمانی ژنتیکی و خانگی به درستی کار نمی کنند. خوشبختانه ، در این حالت ، شما هنوز هم می توانید به متخصص پوست خود مراجعه کنید و در مورد گزینه های بعدی برای بازگرداندن موهای خود صحبت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *